פרוטקציה זה רע רק כשאין לך אותה

אלו שחושבים שפרוטקציה היא שלילית הם אותם אנשים בלי פרוטקציה. בפועל, כולנו נעדיף "לקנות" מאדם שאנו מכירים וקשרים הם רק מילה נרדפת להיכרות מוקדמת מוצלחת. יש דרכים ליצור קשרים ולסייע לך בקריירה

"פרוטקציה" היא מילת גנאי. מטרתה לרמז שנעשה משהו לא כשר – האומנם? לפעמים משמעותה פשוט שזכית בפרוייקט, במשרה או בכל דבר אחר – הודות לדעתם הטובה של אנשים שמכירים אותך, ומוכנים לפעול למענך. הנה, זה כבר נשמע יותר טוב.

עדיין משוכנעים שכל פרוטקציה היא בהכרח לא כשרה? אז חישבו לרגע על העניין הבא: אם הייתם צריכים להחליט לקנות סחורה מ-2 סוכני מכירות, אחד שאינכם מכירים ואחד שאתם מכירים והוא חבר, ממי הייתם קונים? ברוב המקרים ממי שאתם מכירים – כי אנו יודעים למה לצפות ומעריכים שבכך נצמצם "הפתעות" לא נעימות. וכשלא מדובר באדם פרטי, אלא בעסק – האם גם כאן פרוטקציה היא דבר שלילי? גם לא.

אנו מבינים מצוין שיחסים קיימים ומתקיימים במה שנקרא משפחה, או חברים, וטועים בחושבנו "שעסקים הם רק עסקים". העובדה היא שליחסים יש תפקיד חשוב מאוד בעסקים, בקבלה למקום עבודה או קבלה לפרוייקט בו אנו מעוניינים. לכן כדאי שתדאגו לקיומם של יחסים אלו.

איך תזכו אתם ל"פרוטקציה"?
בעולם העסקים, להיות מקושר מהווה יתרון ענק. 90% מהציבור יראו בזה פגם ויכנו זאת פרוטקציה. אם רצונכם להגיע לתוצאות מרחיקות לכת, עליכם לגרום לכך שאתם תהיו נשוא "הפרוטקציה". יש מספר פעולות שכדאי לבצע, אשר יתנו לכם אפשרות להכיר אנשים נכונים בתעשייה שלכם והזדמנות לפתח את היחסים והקשרים הרצויים.

השתתפו בכנסים
מלבד היכולת לפגוש אנשים וליצור קשרים עסקיים חשובים (וקשרים = פרוטקציה), תוכלו ללמוד ולהתעדכן בהתפתחויות במקצוע ולקבל השראה.

נקטו יוזמה
פנו לאפיקים חדשים או מרעננים שם עשויים להתגלות אנשים שכדאי להכיר ולהיות מקושרים איתם. ההזדמנויות נחשפות בפנינו מדי יום – בעיתונות, במדיה, ברשתות חברתיות בסיפורים בהם משתפים אותנו, בהזמנות לקחת חלק בפעילויות מסוימות. הבחירה היא בידינו. אפשר להשקיף מהצד, אפשר להחליט ולהתחיל בפעולות, להיות יוזם ולא לחכות ולתת לדברים להתמוסס.

פשר הקשר
עבדו קשה על מת למצוא את המכנה המשותף בינכם לבין אדם או קבוצה עצם תרצו להיות מקושרים. החל ממקום לימודים, דרך שירות צבאי, מצב משפחתי, תחומי עניין וכיוב'. אדם שמיומן ביצירת קשרים, יגלה מהר מאד את המכנה המשותף הבסיסי ומשם יעמיק את הקשר. גם אם מדובר במפגש נקודתי המכנה המשותף ישפר את הסיכוי שהאדם בעל הכוח יזכור אתכם ויהיה מוכן לסייע בהמשך.

השתלמו בדיבור בפני קהל
סיינפלד אמר – "אם לדבר בפני קהל זה הפחד מספר אחת באמריקה, אז הבחור שנושא את ההספד בלוויה היה מעדיף להיות זה שבארון במקום זה שעל הבמה". כמו שמרמז הקומיקאי המוכשר – פחד זה הוא מופרז. לעיתים, יש לכם הזדמנות אחת בלבד להרשים ולהיזכר. חשוב להשתלם ולרכוש ידע כיצד לדבר בביטחון ובבהירות בפני קהל. כשההזדמנות תבוא, אתם כבר תהיו מוכנים והצלחתכם תביא לקידום הקשרים והכישורים שלכם.

לא ייחצ"נתם – לא ביצעתם
אל תחשבו ש"עבודה שנעשתה כראוי מדברת בעד עצמה". בהרבה פעמים, לאו דווקא האנשים המוצלחים ביותר מקודמים, אלא האנשים שייחצנו את מעשיהם באופן הטוב ביותר. אלו מגיעים מוכנים לכל מקום ובאמתחתם סיפורים על עצמם, על העשייה המגוונת שלהם. הם מודעים לכך שהערכה חיובית לא מתרחשת מעצמה בשום מצב. לא בראיונות עבודה, לא בהערכות ביצוע ואף לא במפגשי עמיתים.

רברבנות? ממש לא. כדאי להבין שאדם המשווק עצמו ביעילות אינו יוצר בהכרח רושם של אדם המרוכז בעצמו. שיווק עצמי הוא לדעת להבליט את מי שאתה באמת, בכך שתפגין את היתרונות והחוזקות שלך באמינות, בגאווה ובהתלהבות.

דיברת? אל תשכח להקשיב
• מקשיב טוב ידבר משפט אחד בשעה שהאדם מולו ידבר פי 4. האדם שממול יזכור אותך לטובה, ולמעט שתאמר הוא יקשיב. בעוד שאם תדבר יותר מדי ספק אם תזכר לטובה ואילו האדם שמולך לא יקשיב אלא רק יחפש הזדמנות לברוח או להשחיל מילה משלו. אל תשכחו לעודד שפת גוף חיובית, כך ניצור רושם אמפטי וחברי יותר.

תזכרו שאנשים עושים עסקים, ומלבד מכרזים, עלויות, הוצאות, ותשואה יש גם ערך נכבד מאוד לאמינות, היכרות מוקדמת וכימיה טובה; וכמובן, כפי שאמרו חכמים לפני "טוב שם טוב משמן טוב".

גלית תגורי משה, מנכ"ל התמרה- הובלת תהליכים ארגוניים

פורסם גם ב YNET